A Naprendszer legmegtermettebb bolygójánál, a Jupiternél tizenháromszor nagyobb planétát fedeztek a japán óriásteleszkóp, a 8,2 méteres tükörátmérőjű Subaru segítségével. - Csillagászat magazin

A Jupiternél tizenháromszor nagyobb bolygót fedeztek fel

A Jupiternél tizenháromszor nagyobb bolygót fedeztek fel
A Naprendszer "legmegtermettebb" bolygójánál, a Jupiternél tizenháromszor nagyobb planétát fedeztek a japán óriásteleszkóp, a 8,2 méteres tükörátmérőjű Subaru segítségével.
A felfedezésről az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban jelenik meg tanulmány.

Mivel a gázóriás sokszorosan felülmúlja a Naprendszer "bajnokát", a szuper-Jupiterek kategóriájába sorolták. A bolygó a kappa Andromedae csillag körül kering, amelynek tömege két és félszer múlja felül a Napét, és 170 fényévnyire található a Földtől. A csillag viszonylag fiatal, "mindössze" 30 millió éves, míg a Nap életkora jóval meghaladja a négymilliárd évet - olvasható a Space.com űrkutatási hírportálon (http://www.space.com/18522-super-jupiter-alien-planet-photo.html).

Az új objektum azért érdekes, mert megkérdőjelezi a bolygóképződés általánosan elfogadott elméletét. A jelek szerint az égitest ugyanolyan módon keletkezett, mint a "közönséges", kisebb tömegű planéták, a születőfélben lévő csillag körül keringő anyagból, a protoplanetáris korongból.

Korábban a tudósok kétségbe vonták, hogy ilyen hatalmas csillagok képesek "életet adni" a bolygóknak a protoplanetáris korongból, a kappa Andromedae a jelek szerint mégis sikerrel járt.
Címkék - Subaru, bolygó, gázóriás, felfedezés