A NASA feleleveníti a kis bolygókutató küldetések Discovery programját, az év elején két, a jövő évtized első felében induló szondáról döntöttek. - Csillagászat magazin

A NASA következő kisbolygó-szondái

A NASA következő kisbolygó-szondái
A NASA január 4-én jelentette be, hogy a 2020-as évek elején indítanák útnak a Lucy és a Psyche nevű szondákat, amelyek mindegyikére 450 millió dolláros költségvetést irányoztak elő. A döntéssel új lendületet kaphat a kissé háttérbe szorult Discovery porgram.

A Lucy 2021 októberében indulhat, a küldetés vezetője a texasi Southwest Research Institute lesz. Két Nap körüli keringést követően elindul a Jupiter felé, miközben 2025 áprilisában a fő kisbolygóövben megközelíti a 3,68 év keringési idejű, 52246 Donaldjohanson nevű, C-típusú kisbolygót. Ezután megközelíti a Nap-Jupiter rendszer L4 Lagrange-pontját. Látszólag a Naprendszerben megszokott menetiránnyal szemben haladva, valójában csak a Jupiternél és a trójai kisbolygóknál lassabban keringve, így a kisbolygókat bevárva az L4 környezetében keringő ún. trójai kisbolygók közül 2027-28-ban négy közelében repül el, neveik és típusaik az ábráról leolvashatók. Ezután egy merész manőverrel átszáguld a Jupiter pályájának szinte átellenes részére, az L5 Lagrange-pont környezetébe, ahol 2033-ban egy kettős kisbolygó mellett repül el. A Lucy a New Horizons és az OSIRIS-REx küldetések szellemi örökösének tekinthető. Előbbiből a RALPH és a LORRI műszerek korszerűsített változatait, utóbbiból az OTES műszert viheti magával, és mindkét csapatból több szakember is részt vesz a Lucy előkészítésében.

A Lagrange-pontok az égi mechanikai háromtest-probléma speciális megoldásai, az űrkutatásban eddig elsősorban az L1 és L2 pontok, az ún. kollineáris Lagrange-pontok jutottak szerephez. Az L4 és L5 jelű, ún. trianguláris Lagrange-pontok a bolygók pályáján a bolygó előtt, illetve mögött 60 fokkal elhelyezkedő, a bolygóval együtt keringő, gravitációsan stabil helyek. A Lagrange-pontok matematikai értelemben természetesen pontok, de a stabil környezet nem azt jelenti, hogy az ott keringő égitesteknek éppen ebben a pontban kell elhelyezkedniük, hanem azt, hogy e stabil pont körül valamilyen bonyolult pályát ír le a mozgásuk. A Nap-Jupiter-rendszer két trianguláris Lagrange-pontja környezetében keringnek a Nap körül az ún. trójai kisbolygók. A család azért kapta ezt a nevet, mert az ott keringő kisbolygókat kezdetben hagyományosan a trójai háború hőseiről nevezték el.

A szonda a nevét arról a 3,2 millió évvel ezelőtt élt hominida ősünkről kapta, akinek a csontmaradványait 1974-ben találták meg Etiópiában. A lelet óriási jelentőségű volt az emberi evolúció megértése szempontjából - a Lucy szondát megálmodó kutatók azt remélik, hogy a küldetés eredményei ugyanilyen horderejűek lesznek a Naprendszer keletkezésének megértése szempontjából, mert a trójai kisbolygók a bolygókeletkezés ugyanolyan fosszíliái, mint Lucy csontmaradványai az emberi evolúcióban. A történet további érdekessége, hogy a Lucy szonda először azt a kisbolygót közelíti meg, amelyet Donald Johanson amerikai paleoantropológusról, Lucy maradványainak felfedezőjéről neveztek el.

A másik szonda, az úti céljáról elnevezett Psyche csak egyetlen kisbolygót közelít meg, a 16 Psychét. Az Arizonai Állami Egyetem kutatói irányításával készülő szonda 2023 októberében indulhat (ez az első alkalom, hogy ez az egyetem vezethet egy NASA küldetést). 2024-ben, illetve 2025-ben a Föld, illetve a Mars mellett elrepülve hintamanővert hajt végre, hogy 2030-ban megérkezzék a Psychéhez.

A sorszámából láthatóan a legrégebben felfedezett (1852) kisbolygók közé tartozó Psyche átmérője meghaladja a 200 km-t, így a fő kisbolygóöv tíz legnagyobb tömegű égitestje közé tartozik, 2,5 és 3,3 csillagászati egység közötti távolságban húzódó ellipszispályán kering a Nap körül. Ez a legnagyobb tömegű ismert fémes (M-típusú) kisbolygó, egyesek feltételezik, hogy egy nagyobb, talán 500 km körüli átmérőjű protoplanéta lecsupaszodott vasmagja lehet. Radarmegfigyelések szerint az égitest szinte teljes egészében (90%) vasból és nikkelből áll, úgy tűnik, felszínét 90%-ban fémes vas és némi piroxén alkotja.

A Psyche szonda a tervek szerint húsz hónapig kering az égitest körül, miközben a topográfiáját, a felszíni alakzatait, gravitációs terét, mágnességét és más jellemzőit tanulmányozza. (A küldetés eredményeit minden bizonnyal érdeklődve várják az ún. űrbányász cégek. A Psyche remélt sikere után elégedetten dörzsölhetik a markukat, hiszen minden számukra fontos információt megtudnak a fémekből álló égitestről - ráadásul az adatok ingyen pottyannak az ölükbe, hiszen a felderítés 450 millió dolláros költségét az amerikai adófizetők állják. - B.E.)

A Discovery sorozat a NASA kis költségvetésű tudományos küldetéseit foglalja magában. Eddigi szondái a következők: NEAR, Mars Pathfinder, Lunar Prospector, Stardust, Genesis, MESSENGER, Deep Impact, Dawn, Kepler és GRAIL, amelyekkel portálunk korábbi cikkeiben gyakran találkozhattak olvasóink. A következő küldetés a 2016-ról 2018-ra halasztott, a Marsra leszálló InSight lesz, amelynek megvalósításáról még 2012-ben döntöttek. Ezt követi a jövő évtized első felében a most kiválasztott két kisbolygókutató küldetés.

Both Előd