A Szaturnuszénál kétszázszor nagyobb gyűrűrendszert birtokol egy fiatal, mindössze 16 millió éves csillag körül keringő távoli égitest, ez a Naprendszeren kívül felfedezett első gyűrűs bolyg - Csillagászat magazin

A Szaturnuszénál kétszázszor nagyobb gyűrűrendszert birtokol egy távoli bolygó

A Szaturnuszénál kétszázszor nagyobb gyűrűrendszert birtokol egy távoli bolygó
Fotó: Ron Miller
A Szaturnuszénál kétszázszor nagyobb gyűrűrendszert birtokol egy fiatal, mindössze 16 millió éves csillag körül keringő távoli égitest, ez a Naprendszeren kívül felfedezett első gyűrűs bolygó.
A Leideni Obszervatórium és a Rochesteri Egyetem kutatói az Astrophysical Journal számára írt tanulmányukban számolnak be felfedezésükről.

A J1407b katalógusjelű bolygó 420 fényévnyire van a Földtől. Gigantikus gyűrűrendszerét 2012-ben fedezte fel Eric Mamajek, a Rochesteri Egyetem professzora irányításával dolgozó nemzetközi kutatócsoport. A legújabb vizsgálatok pedig azt mutatták ki, hogy az égitestet legalább harminc gyűrű veszi körül. A rendszer átmérője 120 millió kilométer, vagyis kétszázszor nagyobb, mint a Szaturnuszt körülvevő gyűrűké - olvasható a ScienceDaily hírportálon és a Rochesteri Egyetem honlapján.

A csillag túl messze van ahhoz, hogy közvetlenül meglehessen figyelni a gyűrűrendszert. Az asztronómusok így a távoli napfogyatkozásokat, a csillag fényének hirtelen változásait figyelték, ahogy az áthaladt a rendszeren.

"A gyűrűk a fény 95 százalékát képesek +blokkolni+ napokon keresztül. A napfogyatkozások alapján alkottuk meg a gyűrűrendszer modelljét" - magyarázta Eric Mamajek.

Az óriásbolygó tömege 10-40 Jupiter tömegének felel meg, s a gyűrűs planéta egy évtized alatt kerüli meg szülőcsillagát. A tudósok észlelték a gyűrűk közötti réseket is, ami azt jelenti, hogy égitest holdakkal is rendelkezik, amelyek két év alatt kerülik meg a J1407b katalógusjelű bolygót.

"A bolygókutatók évtizedek óta foglalkoznak azzal, hogy milyenek lehettek ifjúkorukban a Jupiterhez és a Szaturnuszhoz hasonlatos bolygók. A J1407b katalógusjelű bolygó felfedezéséig azonban sohasem sikerült megfigyelni ilyen gyűrűrendszert" - emelte ki Eric Mamajek, hozzátéve, hogy idővel, néhány millió év leforgása alatt a gyűrűk elvékonyodnak, majd eltűnnek, mivel anyagukból holdak formálódnak.
Címkék - bolygó, gyűrűrendszer, kutatás