Pontasabban a gyümölcslegyeknek is. Egy tanulmány szerint a rovarok immunrendszere a súlytalanságban legyengül. - Csillagászat magazin

Az űrutazás veszélyes - a gyümölcslegyeknek

Az űrutazás veszélyes - a gyümölcslegyeknek
A teljesen a világűrben kifejlődött kísérleti gyümölcslegyek (Drosophila), mint az alábbi képen látható példányuk, sokkal érzékenyebbek lettek a gombafertőzésre. Ugyanakkor a bakteriális fertőzésekre adott immunválaszban nem mutattak ki változást.

A legyes kísérletet amerikai kutatók a NASA támogatásával még 2006-ban, a Discovery űrrepülőgép (STS-121) fedélzetén végezték, az eredményeiket pedig most a PLoS One folyóiratban publikálták. A folytatásra várhatóan idén kerül sor, amikor a SpaceX következő Dragon teherűrhajójával a Fruit Fly Lab nevű kísérlet feljut a Nemzetközi űrállomásra. A jelek szerint a súlytalanságban a rovarok szervezetének védekező rendszerében működési zavar lép fel, az ún. Toll-receptorok (olyan molekulák, amelyek feladata a kórokozók felismerése) nem töltik be a rendeltetésüket. Az immunrendszert gyengítő hatást az űrhajósoknál is tapasztaltak, emellett közismert, hogy a csontrendszer és az izomzat is károsodik a hosszú idejű űrrepülések során. Ez utóbbiak kivédése érdekében az űrhajósoknak testedzési programot írnak elő. Kérdés, hogy miképp lehetne kezelni a természetes védekező rendszer gyengülését.

A kapcsolat a súly és súlytalanság, valamint az immunrendszer között azokban az érdekes kísérletekben is tetten érhető, amikor nem a világűrben, hanem épp ellenkezőleg, földi centrifugákban (tehát a normális nehézségi gyorsulást meghaladó körülmények között) vizsgáltak közönséges legyeket. A rovarok védekező rendszere a gombafertőzésekkel szemben ilyen ún. hipergravitációs környezetben megerősödött. Hogy a folyamat pontosan hogyan zajlik le, az a kutatók számára még nem teljesen világos. Mindenesetre a kutatócsoport vezetője szerint meglehet, hogy az űrhajósok egészsége érdekében nem csak edzőberendezéseket, de centrifugát is érdemes lenne üzemeltetni az űrállomáson, a földi körülmények szimulálására. Deborah Kimbrell (Kaliforniai Egyetem - Davis) viccesen még azt is hozzátette, hogy akár itt a Földön is hasznos lehet egy kis immunerősítő körhintázás...