Csillapíthatatlan étvágyú fekete lyukat fedeztek fel amerikai asztronómusok a NASA NuSTAR röntgencsillagászati műholdjának felvételén. - Csillagászat magazin

Csillapíthatatlan étvágyú fekete lyukat fedeztek fel amerikai csillagászok

Csillapíthatatlan étvágyú fekete lyukat fedeztek fel amerikai csillagászok
A felfedezésről az Astrophysical Journal című szaklapban jelenik meg tanulmány.

Az 550 kilométeres magasságban keringő NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) fekete lyukakra és egyéb egzotikus kozmikus röntgenforrásokra vadászik. A 2012-ben felbocsátott űrteleszkóp az úgynevezett kemény röntgensugárzás tartományában tanulmányozza, hogy miként képződnek és növekednek a fekete lyukak, és hogy ezek a folyamatok miként hatnak a képződményeknek otthonul szolgáló galaxisok fejlődésére.

Az űrteleszkóp felvételein egy karambolozó galaxispár, a 134 millió fényévnyire lévő Arp 299 katalógusjelű képződmény látható. Mindkét csillagváros szívében egy-egy szupermasszív fekete lyuk helyezkedik el - olvasható a PhysOrg hírportálon.

A NuSTAR felvételének tanúsága szerint a jobb oldalon elhelyezkedő fekete lyuk falánkan habzsolja az ütközés során keletkezett gázokat. Társa azonban vagy szundikál, vagy torkoskodását jótékonyan eltakarja a vastag por- és gázfüggöny. Mint a kutatók rámutatnak, a felfedezés hozzájárul annak megértéséhez, hogy a galaxisok összeolvadása során mitől válnak falánkká a fekete lyukak, amelyek étvágya fontos szerepet játszik a csillagvárosok fejlődésében.

"Amikor két galaxis összeütközik, rengeteg gáz keletkezik, amely a csillagvárosok centrumába áramlik, táplálva a fekete lyukak növekedését és a csillagképződést. Szeretnénk megérteni azt a mechanizmust, amely a fekete lyukak étvágyát felkelti" - magyarázta Andrew Ptak, a NASA Goddard Űrkutatási Központjának tudósa, a tanulmány vezető szerzője.
Címkék - NuSTAR, fekete lyuk, felfedezés