Glikolaldehid, a legegyszerűbb cukorféleség molekuláit fedezték fel egy a Naphoz hasonlító ifjú csillag körül dán asztrofizikusok, akik vizsgálataik eredményeit az Astrophysical Journal Lett - Csillagászat magazin

Cukormolekulákat fedeztek fel egy fiatal csillag körül

Cukormolekulákat fedeztek fel egy fiatal csillag körül
Glikolaldehid, a legegyszerűbb cukorféleség molekuláit fedezték fel egy a Naphoz hasonlító ifjú csillag körül dán asztrofizikusok, akik vizsgálataik eredményeit az Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban ismertetik - olvasható a Space.com űrkutatási hírportálon.
A kutatók a chilei Atacama-sivatagban 5000 méteres magasságban működő rádiótávcső-rendszerrel, az ALMA-val (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) végezték megfigyeléseiket. Az 54 darab 12 méteres és 12 hétméteres átmérőjű, mozgatható antennákból álló rendszer a milliméter, illetve szubmilliméter hullámhosszúságú sugárzást érzékeli.

Az ifjú csillag, az IRAS 16293-2422 katalógusjelű nap 400 fényévnyire, a Kígyótartó (Ophiuchus) csillagképben található.

"A születő csillagot körülvevő por- és gázkorongban találtunk glikolaldehidet, ez a cukrok legegyszerűbb alakja, és nem sokban különbözik attól, amivel a kávénkat édesítjük. Szénből, oxigénből és hidrogénből álló nyolcatomos molekula, amely más molekulákkal kölcsönhatásba lépve bonyolultabb cukrokat, glukózt és ribózt hoz létre. A ribóz a nukleinsavaknak, így a DNS-nek és az RNS-nek is fontos építőeleme" - hangsúlyozta Jes Jorgensen, a tanulmány vezető szerzője, a koppenhágai Niels Bohr Intézet kutatója.

Hozzátette: korábban már észlelték a glikolaldehid-molekulákat a csillagközi térben, ám ez az első, amikor egy Naphoz hasonlító csillag környékén fedezték fel.

A valóságban a molekulák körülbelül akkora messzeségben vannak a csillagtól, mint a Nap és az Uránusz közötti távolság.

"A nagy kérdés, hogy mennyire összetetté válnak ezek a molekulák, mielőtt beépülnének a csillagot körülvevő gáz- és porkorongból képződő bolygóba. Ez sok mindent elárulhat az élet keletkezéséről" - fogalmazott Jes Jorgensen.

Mivel az IRAS 16293-2422 katalógusjelű csillag viszonylag közel van a Földhöz, a tudósok nyomon követhetik, hogy miként változik a fiatal csillagot körülvevő gáz- és porkorong molekuláris összetétele. A nagyteljesítményű berendezések, így az ALMA rádiótávcső-rendszer lehetővé teszik azt is, hogy megfigyeljék, milyen kölcsönhatásba lépnek ezek a molekulák az új bolygók képződése során.
(http://www.space.com/17345-sugar-molecules-discovered-young-star.html).