Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén amerikai csillagászok - írta a BBC hírportálja. - Csillagászat magazin

Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén

Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén
Az égitestek között találtak egy jeges objektumot, amely olyan hatalmas pályán kerüli meg a Napot, hogy valószínűleg más csillagok gravitációja is hatással van rá - írták a The Astronomical Journal című szaklapban megjelenő tanulmány szerzői.

Az égitesteket akkor vették észre, amikor egy lehetséges kilencedik bolygó helyét igyekeztek megállapítani. A bolygó jelenlétét eddig közvetett bizonyítékokkal támasztották alá.

A tanulmány szerzői, Scott Sheppard és Chad Trujillo elküldték felfedezésük részleteit az aszteroidákat, üstökösöket és egyéb kisebb égitesteket katalogizáló Minor Planet Centernek.

A kutatás a világ számos obszervatóriumának, többek között a négyméteres chilei Blanco és a nyolcméteres hawaii Subaru teleszkópnak a használatával folyt.

A most felfedezett égitestek egyike - a 2014 FE72 jelű - az Oort-felhő, vagyis a Naprendszer legkülső régiójában található üstököszóna első távoli objektuma, amelynek pályája a Netunusznál is távolibb és mintegy 3 ezerszer akkora távolságra kering a Naptól, mint a Föld.

Sheppard, a washingtoni Carnegie Tudományos Intézet kutatója és Trujillo, az Észak-arizonai Egyetem tudósa azt is megvizsgálták, hogy illeszkednek az újonnan felfedezett égitestek a Naprendszer legtávolabbi tartományában keringő kilencedik bolygó elméletébe.

A kilencedik bolygó létére nagyrészt a külső Naprendszer objektumainak különleges tulajdonságaiból következtettek.

A külső tartomány kisebb égitesteinek elemzése alapján a tudósok arra következtettek, hogy a kilencedik bolygó, ha létezik egyáltalán, sokszor akkora, mint a Föld, valamint legalább kétszázszor olyan messze kering a Naptól.

A kutatók szerint az új tanulmány segít a feltételezett bolygó helyének meghatározásában.

Korábban az 1930-ban felfedezett Plutót tartották a kilencedig planétának, ám ettől a státusztól 2006-ban megfosztották, miután a Neptunusznál távolabbi Kuiper-övben olyan égitestet fedeztek fel, amely nagyobb nála. A Kuiper-öv a Neptunusz pályáján kívül található kisbolygóöv.
Címkék - Naprendszer, égitest, objektum