Fél év alatt 33 ezer látogatót fogadott a Balaton-felvidéki Nemzeti Park új bemutatóhelye, a Pannon Csillagda: a szórakoztató ismeretterjesztés mellett tudományos munka is folyik Bakonybélbe - Csillagászat magazin

Fél év alatt több mint harmincezer látogató a Pannon Csillagdában

Fél év alatt több mint harmincezer látogató a Pannon Csillagdában
Fél év alatt 33 ezer látogatót fogadott a Balaton-felvidéki Nemzeti Park új bemutatóhelye, a Pannon Csillagda: a szórakoztató ismeretterjesztés mellett tudományos munka is folyik Bakonybélben.
A 30 ezer látogató rendkívül különböző turisztikai szegmensekből érkezett: 200 oktatási intézmény, négyezer család, 12 ezer egyéni vagy csoportos turista hazánkból és külföldről - tájékoztatta az MTI-t Bárány László, a komplexum üzemeltetője.

A statisztikák szerint a csillagdában egy turista átlagosan 1 óra 40 percet töltött el, döntő többségük csillagász tárlatvezetés során járta be a komplexumot. Ez óriási feladat, hiszen az elmúlt fél év során számos olyan nap volt, amikor több mint félezer látogatót fogadott az intézmény - jegyezte meg Bárány László.

A Pannon Csillagda egyszerre lát el több funkciót: ismeretterjesztő, turisztikai és kutatási célokat.

Napszaktól és időjárástól függetlenül működik a látógatóközpont, csillagászati kiállításon interaktív, kísérletező módon ismerkedhetünk Galilei és Newton felfedezéseivel, megcsodálhatjuk a hatalmas Gibeon-meteoritot. Az intézményben együtt "léphetünk" a Holdra Neil Amstronggal, beülhetünk a NASA által is használt, F104 vadászrepülőből kiszerelt eredeti katapultülésbe, lefényképeztethetjük magunkat az Apollo 11 programban részt vevő asztronauták űrruhájával.

A távcsőkupolában négy, professzionális teleszkóp kapott helyet. Ezek egyike az a speciális naptávcső, mely a laikusoknak is napkitöréseket és napfoltokat tesz könnyen láthatóvá, míg három másik távcsővel az éjszakai égboltot szemlélhetjük. A legnagyobb műszerhez a kutatók speciális kamerákat csatlakoztatnak, melyekkel az emberi szem határérzékenységénél 16 milliószorta halványabb csillagokat pillanthatunk meg.

A napokban jelenik meg a Pannon Csillagda első tudományos publikációja is: Németh Péter csillagász, a Pannon Csillagda munkatársa egy nemzetközi kutatócsoporttal közösen mutatja be eredményeit a The Astrophysical Journal című folyóiratban - tájékoztatott Bárány László.
Címkék - Pannon Csillagda, harmincezer látogató, csillagászat