Felfedezték egy távoli csillag, a Kepler-90 nyolcadik bolygóját, ezzel a rendszer planétáinak száma nyolcra nőtt, ami annyi, mint a Naprendszeré. - Csillagászat magazin

Felfedezték egy távoli csillag nyolcadik bolygóját

Felfedezték egy távoli csillag nyolcadik bolygóját
A Kepler-90 így a Naprendszeren kívül a legtöbb bolygóval rendelkező csillag, amit valaha felfedeztek - írta a BBC hírportálja.

A csillag csak kicsit forróbb és nagyobb a Napnál, a kutatók eddig hét bolygójáról tudtak.

A legújabban azonosított bolygóval együtt "a Kepler-90 az első csillag, amelynek ugyanannyi bolygója van, mint a mi Naprendszerünknek" - mondta Christopher Shallue, a Google informatikusa.

A keresőóriás mérnökei a mesterséges intelligencia gépi tanulás elnevezésű programját használták a Naprendszeren kívüli bolygók felkutatására.

A felfedezés az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Kepler űrtávcsöve által gyűjtött adatokon alapult.

A csillag távol, a Földtől 2545 fényévre található, ám bolygórendszere a Naprendszeréhez hasonló elrendezést mutat.

"A Kepler-90 csillagrendszere a mi Naprendszerünk egy kicsinyített változata. Belül kisebb, kívül nagyobb planéták keringenek benne, csak egymáshoz sokkal közelebb" - magyarázta Andrew Vanderburg, az austini Texasi Egyetem kutatója, a nyolcadik bolygó egyik felfedezője.

A Kepler-90 bolygói annyira közel keringenek egymáshoz, hogy a legkülső planéta ugyanolyan távolságra van a csillagától, mint a Föld a Naptól.

Mivel az új bolygó, amelyet Kepler-90i-nek neveztek el, a rendszeren belül sokkal beljebb kering a csillagához, felszínén perzselő forróság uralkodik, nagyjából 425 Celsius-fok. A bolygó 14,4 nap alatt kerüli meg csillagát.

A mesterséges intelligencia segítségével fedeztek fel korábban egy másik csillag körül egy Föld nagyságú bolygót, a Kepler 80g-t.

Az utóbbi évtizedekben mintegy 3500 Naprendszeren kívüli, úgynevezett exobolygót azonosítottak.

Címkék - Kepler-90, csillag, bolygó