Ötszáz méter átmérőjű földközeli kisbolygót fedeztek fel magyar és szlovák csillagászok. - Csillagászat magazin

Földközeli kisbolygót fedeztek fel magyar és szlovák csillagászok

Földközeli kisbolygót fedeztek fel magyar és szlovák csillagászok
Az aszteroidát a Piszkéstetőn készült felvételek rögzítették, ám a közel merészkedő égitestet ezúttal egy szlovákiai amatőr csillagász vette észre a képeken - olvasható a Magyar Csillagászati Egyesület honlapján (http://www.cse.hu).

Földközeli kisbolygó minden olyan égitest, amely 1,3 CsE-nél jobban megközelíti a Napot. (A csillagászati egység a Nap és a Föld átlagos távolsága, 1 CsE = 149 597 870 kilométer). "Ez még nem jelenti azt, hogy keresztezhetik is a Föld pályáját, de ezekre a kisbolygókra hosszabb távon érdemes odafigyelni, mert pályájuk változhat úgy, hogy valóban veszélyessé válnak" - hangsúlyozzák a szakemberek.

Lassan másfél évtizede folyik kisbolygó-kereső munka az MTA Csillagászati és Földtudományi Központ Piszkéstetői Csillagvizsgálójában. A 60 centiméteres Schmidt-teleszkópra szerelt régi kamerával csak az Andromeda-köd központi része fért rá egy-egy felvételre. A két évvel ezelőtt a Lendület Fiatal Kutatói Program támogatásával beszerzett 16 megapixeles digitális kamera a korábbinál tízszer nagyobb égterület rögzítését teszi lehetővé, segítségével ma már a galaxis fő tömegét egyetlen képen tudják rögzíteni.

Az MCSE hírportálja szerint "a hatékonyság növekedését jól jelzi, hogy a régi kamerával 12 év alatt egyetlen földközeli kisbolygót sikerült felfedezni, az új berendezéssel szűk két év alatt négy különleges égitest is horogra akadt".

A Sárneczky Krisztián által június 14-én készített felvételek a Hercules-csillagkép délkeleti részét mutatták, amely közel esik a Tejút sávjához, így a képeken rengeteg csillag mutatkozott. A képeket két nappal később a piszkéstetői csoporthoz csatlakozott érsekújvári amatőr csillagász, Kürti István nézte át és azonosította a kisbolygót.

Mivel a kisbolygó felfedezése után felkerült az új földközeli égitestek követését koordináló nemzetközi honlapra, a következő órákban orosz, olasz, spanyol és cseh csillagászok is megerősítették létezését.

"Az elmúlt két hétben összegyűlt közel kétszáz megfigyelés alapján bebizonyosodott, hogy egy korábban sosem észlelt, körülbelül 500 méter átmérőjű égitestet sikerült felfedezni, amely ugyan nem keresztezi a földpályát, de 1,214 csillagászati egységre megközelíti a Napot és 0,202 csillagászati egységre bolygónkat. A 2012 LG11 ideiglenes jelöléssel ellátott kisbolygó Nap körüli keringési ideje 2,86 év, pályahajlása még a földközeli égitestek között is nagynak számító 37 fok. Május 30-án járt legközelebb bolygónkhoz, ekkor 0,225 CsE választotta el tőlünk. Fényessége elérte a 17,5 magnitúdót, ám pontosan a Tejút csillagokkal zsúfolt sávja előtt látszott, ahol a keresőprogramok nem kutatnak, mivel a szoftvereket teljesen összezavarja a sok csillag. A rejtőzködő kisbolygó június közepére került csillagokban szegényebb területre, ahol végül a magyar és szlovák csillagászoknak közös erővel sikerült megtalálniuk" - olvasható az MCSE honlapján.
Címkék - Csillagászat, földközeli kisbolygó, felfedezés