Fura hideg réteget fedeztek fel a Vénusz légkörében, ahol eléggé alacsony lehet a hőmérséklet ahhoz, hogy az atmoszféra fő alkotórésze, a szén-dioxid megfagyjon, jégkristályokat, hópelyheket - Csillagászat magazin

Fura hideg réteget fedeztek fel a Vénusz légkörében

Fura hideg réteget fedeztek fel a Vénusz légkörében
Fura hideg réteget fedeztek fel a Vénusz légkörében, ahol eléggé alacsony lehet a hőmérséklet ahhoz, hogy az atmoszféra fő alkotórésze, a szén-dioxid megfagyjon, jégkristályokat, hópelyheket alkotva.
A felfedezésről a Journal of Geophysical Research című folyóiratban jelentette meg tanulmányát a nemzetközi kutatócsoport, amely az Európai Űrügynökség (ESA) Venus Express szondájának felvételeit elemezte.

A Vénuszt tömör szén-dioxid alkotta felhőréteg borítja, felülete pedig tűzforró, e barátságtalan bolygót sokan a Föld "ördögi" ikertestvérének nevezik - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon (http://phys.org.268315037.html).

A Venus Express ötéves megfigyelései alapján a kutatók felfedeztek egy igen hideg légköri réteget 125 kilométerre a felszín felett, ahol a hőmérséklet mínusz 175 Celsius-fok. A dolog érdekessége, hogy ez a réteg lényegesen hidegebb, mint a Föld légkörének bármely része, holott a Vénusz sokkal közelebb van a Naphoz, mint bolygónk. A jelenség másik érdekessége, hogy a hideg réteget két sokkal melegebb veszi közre 100 és 140 kilométeres magasságban.

A megfigyeléseket a bolygó nappali és éjszakai részét elválasztó úgynevezett terminátorvonala mellett végezték. Azt vizsgálták, hogy miként szűrődik át a napfény a légkör különböző rétegein át, hogy kiderítsék a szén-dioxid-molekulák koncentrációját különböző magasságokban.

"Mivel bizonyos magasságokban a hőmérséklet jóval a szén-dioxid fagypontja alatt van, úgy véljük, hogy lehet ott jég" - vélekedett Arnaud Mahieux, a belga űrkutatási intézet tudósa, a tanulmány vezető szerzője.

A belga kutató hangsúlyozta, az eljegesedett szén-dioxid-felhők igen intenzíven verhetik vissza a fényt. Ilyen fényes réteget észleltek a Venus Express felvételein, ugyanakkor ilyen fényjelenségeket egyéb légköri zavarok is okozhatnak, így további megfigyelések szükségesek.
Címkék - Vénusz, légkör, hőmérséklet, űrkutatás, csillagászat