Galaktikus nassolás nyomait fedezték fel amerikai csillagászok, akik az Astrophysical Journal Letters folyóiratban tették közzé tanulmányukat. - Csillagászat magazin

Galaktikus nassolás nyomait fedezték fel amerikai csillagászok

Galaktikus nassolás nyomait fedezték fel amerikai csillagászok
Galaktikus "nassolás" nyomait fedezték fel amerikai csillagászok, akik az Astrophysical Journal Letters folyóiratban tették közzé tanulmányukat.
A Yale Egyetem kutatói a Sloan Digitális Égboltfelmérési Program (Sloan Digital Sky Survey/SDSS) adatait elemezve figyeltek fel egy csillagáramlásra. Feltételezéseik szerint egy olyan ősi csillaghalmaz maradványairól van szó, amelyet fokozatosan emészt meg a Tejútrendszer - olvasható a Science Daily tudományos hírportálon.

A feltételezések szerint a galaxisok hierarchikusan formálódnak a kisebb csillagvárosok és még kisebb csillaghalmazok összeolvadásával. A csillagáramlások akkor alakulnak ki, amikor a halmazokat a galaxisok gravitációs ereje szétszakítja. Ez a folyamat táplálja a Tejútrendszerhez hasonlatos galaxisok növekedését.

"A Tejútrendszer folyamatosan bekapkodja az útjába eső csillaghalmazokat és galaxisokat. Galaxisunk sokkal erősebb gravitációja darabokra szaggatja ezeket az objektumokat, csillagjaik pedig a Tejútrendszer részévé válnak" - magyarázta Ana Bonaca, a tanulmány vezető szerzője.

A kutatók korábban bizonyítékokat találtak arra, hogy a Tejútrendszer törpegalaxisokat falt fel. Ana Bonaca szerint a most felfedezett csillagáramlat inkább egy halmaz, mintsem egy galaxis maradványa, mivel igen keskeny.

"Ebben az esetben csupán egy kis nassolásról van szó, mint kiadós lakomáról" - vélekedett Marla Geha, a Yale Egyetem docense, a tanulmány társszerzője. Hozzátette: a galaktikus "emésztés" részletes tanulmányozása azért fontos, mivel így sokkal többet megtudhatnak a csillagvárosok kialakulásáról és evolúciójáról.

A Digitális Égboltfelmérési Programot az új-mexikói Apache Point Obszervatórium külön erre a célra épített, 2,5 méteres átmérőjű, nagy látószögű tükrös távcsövével hajtják végre. A felmérést öt színben, a látható fény tartományában és a közeli infravörösben végzik. A 2000-ben kezdődött projekt célja az égbolt negyedének lefényképezése a külön erre a célra tervezett 120 megapixeles CCD-érzékelővel.
Címkék - Galaktikus nassolás, ősi csillaghalmaz, feltételezés, csillagászat