Hétbolygós naprendszert fedezett fel európai csillagászok két, egymástól független csoportja a Kepler űrtávcső adatainak elemzésével. - Csillagászat magazin

Hétbolygós naprendszert fedezetek fel európai csillagászok

Hétbolygós naprendszert fedezetek fel európai csillagászok
A KIC 11442793 nevű törpecsillag körül keringő hetedik bolygó felfedezése a két kutatócsoport szerint rekordot jelenthet. A bolygórendszer egyes vonásai hasonlítanak a Föld naprendszeréhez, ám mind a hét planétája sokkal közelebb kering a Földtől körülbelül 2500 fényévre található csillagához.

A zsúfolt bolygórendszer két, egymástól független tanulmány írta le, amelyeket az arXiv.org elektronikus tudományos portálon tettek közzé - tudósított a felfedezésről a BBC hírszolgálata.

Az egyik csoport a Planet Hunters internetes portál önkénteseiből állt. Az oldalt azért hozták létre, hogy önkéntes kutatók az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) exobolygókra vadászó Kepler űrtávcsövének nyilvános adatait vizsgálhassák.

A Kepler űrtávcső bolygóvadász módszerei közé tartozik, hogy észleli a naprendszerek fénycsökkenését, amikor egy bolygó elhalad a csillaga előtt. Túl sok azonban az adat ahhoz, hogy az űrkutatók minden fényváltozást megvizsgálhassanak, ezért számítógépes programokat fejlesztettek a bolygóáthaladások nyomon követésére.

Chris Lintott, a tanulmány társszerzője, az Oxfordi Egyetem kutatója elmondta: ez az első hétbolygós naprendszer, amelyet a Kepler úgynevezett fedési módszerével azonosítottak, és kicsi az esélye a téves találatnak.

Egy másik, az előzőtől független, európai tudósokból álló csoport is benyújtotta az Astrophysical Journal című szaklapnak a felfedezésről szóló tanulmányát.

Az újonnan azonosított exoplanéta a csillagától való távolság sorrendjében az ötödik. Keringési ideje csaknem 125 nap. Sugara 2,8-szorosa a Földének. A bolygórendszerben eddig két, durván Föld-méretű bolygót, három "szuper-Földet" - azaz olyan bolygót, amelynek tömege a Földénél nagyobb, ám a Jupiter-típusú óriásbolygókénál kisebb -, valamint két még hatalmasabb planétát azonosítottak.

A kutatók szerint a bolygórendszer hasonlít a Föld naprendszeréhez, mert a kisebb bolygók a csillaghoz közelebb, a nagyobbak távolabb keringenek, ám sokkal zsúfoltabbnak tűnik, hiszen mind a hét planéta a Föld-Nap távolságon belül helyezkedik el.
Címkék - csillag, naprendszer, bolygó, felfedezés