Négyes csillagrendszerhez tartozó bolygót fedeztek fel amerikai asztronómusok. A Notre Dame Egyetem tudósainak tanulmánya a The Astrophysical Journal című folyóiratban jelenik meg. - Csillagászat magazin

Négyes csillagrendszerhez tartozó bolygót fedeztek fel

Négyes csillagrendszerhez tartozó bolygót fedeztek fel
Mindössze hat olyan bolygó ismert, amely kettős csillagrendszer körül kering, az úgynevezett cirkumbináris rendszerek ugyanis igen ritkák. A PH1 katalógusjelű bolygó viszont az első planéta, amely egyszerre négy naphoz "kötődik" - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon a KIC 4862625 rendszerről (http://phys.org/news/2012-10-physicists-planet-quadruple-star.html).

A 3200 fényévnyire lévő bolygóra a Kepler amerikai bolygóvadász űrteleszkóp felvételein elsőként amatőr csillagászok figyeltek fel, akik úgy találták, hogy a planéta két nap körül kering. Justin Crepp, a Notre Dame Egyetem docense, a tanulmány szerzője a hawaii obszervatórium teleszkópja segítségével készített felvételeket, amelyek kimutatták, hogy két bináris csillagrendszerről van szó.

"Nem tudjuk közvetlenül megfigyelni a bolygót, de a Kepler, amely regisztrálja a csillagok fényében az előttük elhaladó égitestek okozta parányi elhalványulásokat, a planéta létének csalhatatlan jeleit észlelte" - magyarázta Justin Crepp.

A kettős rendszer egyik csillagának tömege egy cseppet nagyobb, mint a Napé, a másiké valamivel kisebb, ezek 20 nap alatt kerülik meg egymást. A bolygó a feltételezések szerint egy gázóriás, amelynek átmérője a Földének a 6,2-szerese, és 137 nap alatt tesz egy teljes kört a két csillag körül. A PH1 szülőcsillagait egy másik csillagpár "kerülgeti", amely a Nap és a Föld közötti távolság ezerszeresére van.
Címkék - Négyes csillagrendszer, bolygó, felfedezés, csillagászat