Negyvenegy új exobolygót fedezett fel a Kepler-űrteleszkóp felvételein két amerikai kutatócsoport. - Csillagászat magazin

Negyvenegy bolygó került a Kepler-űrteleszkóp látóterébe

Negyvenegy bolygó került a Kepler-űrteleszkóp látóterébe
A NASA 2009 márciusában felbocsátott bolygóvadász űrteleszkópja a Nap körül keringve az égbolt egy olyan szegmensét figyeli, amelyben 150 ezer csillag található. Feladata annak meghatározása, hogy mennyire gyakoriak a Tejútrendszerben a csillagok lakhatósági zónájában lévő Föld-szerű bolygók. Az űrteleszkóp úgynevezett tranzitmódszerrel kutat, azt a parányi fényességcsökkenést regisztrálva, amelyet egy bolygó okoz a csillag fényében, amikor elhalad előtte.

A Fermilab Asztrofizikai Központ, valamint a NASA Ames Kutatóközpontjának csillagászai által felfedezett bolygók 67 rendszerhez tartoznak. Tizenkilenc két-két, egymáshoz szoros közelségben keringő planétával rendelkezik, s akad egy olyan is, amely egyszerre hármat birtokol. A bolygórendszerek közül ötöt mind a két egymástól független kutatás kimutatta.

A planéták között akad Föld-méretű, de olyan is, amelynek sugara hétszeresen múlja felül bolygónk paramétereit. A bolygók mindegyike túl közel kering szülőcsillagához, vagyis forró, barátságtalan világokról van szó.
Címkék - Kepler-űrteleszkóp, exobolygó, felfedezés, csillagászat