Nyolcvannégymillió csillagot vettek lajstromba a Tejútrendszer szívében a Chilében működő Európai Déli Obszervatórium (ESO) asztronómusai. - Csillagászat magazin

Nyolcvannégymillió csillagot vettek lajstromba a Tejútrendszer szívében

Nyolcvannégymillió csillagot vettek lajstromba a Tejútrendszer szívében
Nyolcvannégymillió csillagot "vettek lajstromba" a Tejútrendszer szívében a Chilében működő Európai Déli Obszervatórium (ESO) asztronómusai.
A csillagászok az ESO Paranal Obszervatóriumának infravörös felmérőteleszkópjával, a VISTA-val (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) gyűjtött adatokból egy 9 gigapixeles (9 milliárd képpontos) felvételt készítettek - olvasható a Space.com
(http://www.space.com/18193-milky-way-photo-84-millions-stars.html) űrkutatási hírportálon.

Az új felvétel a Tejútrendszer központját mutatja, ahol ősi csillagok tömörülnek, miként más spirálgalaxisok esetében. "A galaxismag megfigyelése nagyon nehéz, mivel elhomályosítja a por. Ahhoz, hogy beleshessünk a Tejútrendszer szívébe, infravörös fényben kell végeznünk a megfigyeléseket" - magyarázta Dante Minniti, az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

A 9 milliárd pixeles felvételen az asztronómusok összesen 173 millió különböző objektumot azonosítottak. Közülük 84 millió nagy valószínűséggel csillag, a többi távoli objektum, galaxis. Az új "katalógus" tízszer annyi csillagot tartalmaz, mint a korábbiak.

A kutatók összevetették minden egyes csillag fényességét és színét. Az ily módon összeállított szín-fényességi diagram igen hatékony eszköz, ha a tudósok a csillagok olyan tulajdonságait akarják vizsgálni, mint a hőmérséklet, a tömeg vagy a kor. Mint a szakemberek rámutatnak, az új felvétel hozzásegíti a csillagászokat ahhoz, hogy jobban megértsék galaxisunk szerkezetét és evolúcióját.

"A Tejútrendszer szívét benépesítő sok millió csillag részletes megfigyelésével többet megtudhatunk nemcsak annak kialakulásáról és fejlődéséről, hanem más spirálgalaxisok evolúciójáról is" - emelte ki Roberto Saito, a tanulmány vezető szerzője.

A tudósok az összegyűjtött adatokat más kutatók számára is hozzáférhetővé teszik.
Címkék - Tejútrendszer, nyolcvannégymillió csillag, tanulmány, csillagászat