Óriási erejű szelek formálják a Mars felszínét - erre a következtetésre jutottak amerikai és brit kutatók, akik megfigyelési eredményeiket a Nature Communications legújabb számában ismerteti - Csillagászat magazin

Óriási erejű szelek formálják a Mars felszínét

Óriási erejű szelek formálják a Mars felszínét
Óriási erejű szelek formálják a Mars felszínét - erre a következtetésre jutottak amerikai és brit kutatók, akik megfigyelési eredményeiket a Nature Communications legújabb számában ismertetik.
Régóta köztudott, hogy a szél szerepet játszik a vörös bolygó időjárásában, a Földről is megfigyelhető porviharokat kavarva. Mindeddig azonban a tudósoknak kevés adat állt rendelkezésükre arról, hogy mekkora e szelek ereje, gyakorisága. A szakemberek közül sokan egyenesen azt feltételezték, hogy egy olyan ritkás légkörű bolygón, mint amilyen a Mars, nem is keletkezhetnek a homok mozgatásához elég erős szelek - olvasható a PhysOrg hírportálon.

Amerikai és brit kutatók műholdfelvételek segítségével egy marsi éven át követték nyomon és mérték a dűnék és "homokredők" mozgását egy 40 négyzetkilométeres területen az úgynevezett Nili Patera régióban. E mérések segítségével megállapították a homok áramlását és szezonális ingadozásait, majd azt is kiszámították, hogy milyen sebességű és erejű szél képes ily módon mozgatni a homokot.

"A marsi szelek ereje a földi hurrikánokéval vetekszik, sebessége elérheti az óránkénti 120 kilométert" - hangsúlyozta Francois Ayoub, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) kutatója, a tanulmány társszerzője, aki szerint az év nagy részében a szél gyakorlatilag naponta seper végig a vizsgált térségen.

A marsi széljárás pontos megismerése lehetővé teszi a talajerózió mértékének kiszámítását a vörös bolygón, többet megtudhatnak a kutatók az éghajlatról is, amelyet nagymértékben befolyásolnak a porviharok.

"Ezek az adatok igen hasznosak lesznek a jövőbeli missziók előkészítésénél, a marsjárók leszállási helyének kiválasztásakor" - magyarázta Francois Ayoub.
Címkék - Mars, felszín, szelek