Női csizmára emlékezteti egyik felfedezőjét, Szvetlana Geraszimenkót a 67/P Csurjumov-Geraszimenko üstökös magja. - Csillagászat magazin

Rosetta - Női csizmára emlékezteti felfedezőjét a Csurjumov-Geraszimenko üstökös

A kométát 45 éve fedezte fel Klim Csurjumov azon a felvételen, amelyet Szvetlana Geraszimenko készített 1969. szeptember 11-én az alma-atai csillagvizsgálóban a 32P/Comas-Solá üstökösről.

Klim Csurjumov, akit a darmstadti irányító központban faggattak a tudósok, elmondta, hogy a felfedezés véletlen volt. A kép szélén vett észre egy üstökösszerű égitestet, amelyről kezdetben feltételezte, hogy a Comas-Solá-ról van szó. "A felvételek részletes vizsgálatai azonban kiderítették, hogy ez egy új üstökös" - vázolta az előzményeket a kutató, aki számára hihetetlen öröm, hogy az általa felfedezett üstökös űrtörténelmet ír.

Arra a kérdésre, hogy szerinte mi a csillagászat "gyakorlati haszna", Klim Csurjumov kifejtette, hogy az asztronómia ősidők óta óriási szerepet játszik az emberi civilizációban. A csillagok alapján tanult meg az ember tájékozódni, az égitestek alapján tájolta az épületeket, és számította az időt.

"A jövőben a csillagászatnak, az űrkutatásnak rendkívüli lesz a szerepe, hiszen ahogy kimerülnek a földi ásványkincsek, az emberiség kénytelen lesz más égitestek - holdak, üstökösök - készleteit kiaknázni" - fogalmazott a darmstadti irányító központban tartott sajtótájékoztatón Klim Csurjumov.

A Szvetlana Geraszimenko a távkapcsolat során elmondta, hogy egész életében üstökösökkel foglalkozott, és az 1969-es felfedezés semmiféle kihatással nem volt pályafutására. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy nagyon tetszik az üstökös szokatlan alakja, amely a kutatót női csizmára emlékezteti.
Címkék - Rosetta, Csurjumov-Geraszimenko üstökös, mag