Ultrafényes halott csillagot fedeztek fel amerikai tudósok a NuSTAR röntgencsillagászati műhold segítségével, a szokatlan objektum, amely tízmillió Nap fényével ragyog, 12 millió fényévnyire - Csillagászat magazin

Ultrafényes halott csillagot fedeztek fel amerikai és francia tudósok

Ultrafényes halott csillagot fedeztek fel amerikai és francia tudósok
Ultrafényes halott csillagot fedeztek fel amerikai tudósok a NuSTAR röntgencsillagászati műhold segítségével, a szokatlan objektum, amely tízmillió Nap fényével ragyog, 12 millió fényévnyire, a Szivar-galaxisban, a Nagy Medve-csillagképben található.
Az 550 kilométeres magasságban keringő NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescop Array) fekete lyukakra és más egzotikus kozmikus röntgenforrásokra vadászik, egyebek mellett úgynevezett ultrafényes röntgenforrásokat (ULX) is keres.

Egy ilyen ultrafényes forrásra bukkantak a kutatók a Szivar-galaxisban, ahol egy szupernóvát vizsgálva figyeltek fel az ultrafényes röntgenforrásra. Kezdetben a rendkívüli erejű sugárzásából kiindulva fekete lyuknak tartották az M82 X-2 katalógusjelű objektumot - olvasható a NASA honlapján.

A NASA két másik űrteleszkópja, a röntgencsillagászati Chandra- és a gammakitörésekre vadászó Swift segítségével azonban meglepő felfedezéseket tettek a kutatók. A műholdak ugyanis 1,37 másodpercenként felvillanásokat regisztráltak, holott a fekete lyukak nem pulzálnak. Így fedezték fel, hogy egy pulzárról, sebesen forgó neutroncsillagról van szó. Az objektum tízmillió Nap energiáját sugározza, ez az ismert legfényesebb pulzár.

"Eddig biztosra vettük, hogy az összes ultrafényes röntgenforrás masszív fekete lyuk" - hangsúlyozta Matteo Bachetti, a Toulouse-i Egyetem kutatója.

A csillagászok feltételezése szerint a magyarázat arra, hogy egy kis tömegű halott csillag miként képes ilyen erejű sugárzásra, a pulzár "étrendjében" keresendő, hiszen az M82 X-2 ugyanazokat az "étkeket", kozmikus gázokat és port fogyasztja "jó étvággyal", mint a fekete lyukak.

"Felfedezésünk segít megérteni, hogy miképp táplálkoznak és növekednek oly gyorsan a fekete lyukak, amelyek fontos szerepet töltenek be a galaxisok és a világegyetem egyéb struktúráinak a kialakulásában" - hangsúlyozta Fiona Harrison, a NuSTAR vezető kutatója.
Címkék - NuSTAR, ultrafényes halott csillag, felfedezés