Vízjég alkothatja a Hold déli pólusán lévő Shackleton-krátert kitöltő törmelék huszonkét százalékát egy amerikai kutatás szerint, amelynek eredményeit a Nature csütörtöki számában tették köz - Csillagászat magazin

Vízjég alkothatja a Hold Shackleton-kráterét kitöltő törmelék ötödét

Vízjég alkothatja a Hold Shackleton-kráterét kitöltő törmelék ötödét
Vízjég alkothatja a Hold déli pólusán lévő Shackleton-krátert kitöltő törmelék huszonkét százalékát egy amerikai kutatás szerint, amelynek eredményeit a Nature csütörtöki számában tették közzé.
A tudósok Maria Zubernek, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatójának irányításával az amerikai Hold-kutató űrszonda, LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) adatait elemezték. A 2009-ben indított LRO égi kísérőnk erőforrásai és vízjég után kutat, amit hasznosítani lehet egy későbbi emberes holdrepülés során.

A kutatócsoport az LRO lézeres magasságmérőjével "tapogatta le" a 3,2 kilométer mély és 21 kilométer átmérőjű kráter belsejét, több mint ötmillió mérés adatait elemezték - olvasható a NASA (http://www.nasa.gov) honlapján, valamint a ScienceDaily (http://www.sciencedaily.com) tudományos hírportálon.

Az űrszonda hihetetlen részletességgel térképezte fel lézerfény segítségével a kráter belsejét, és mérte a visszaverődő sugárzást (albedót). Mint kiderült, a kráter alja sokkal erősebben veri vissza a fényt, mint néhány hasonló szomszédos képződményé, ez pedig a vízjég jelenlétére utalhat. A számítások szerint a krátert kitöltő törmelék 22 százalékát alkothatja vízjég.

Még fényesebbnek látták a kutatók a Shackleton-kráter falát. Mint a tudósok rámutatnak, vízjég legfeljebb a képződmény alján lehet, ahová a Hold pályasíkja miatt gyakorlatilag sohasem süt be a Nap. A falak felső részét viszont érik a napsugarak, vagyis innen elpárolog az esetlegesen képződő vízjég. A kutatócsoport a jelenséget ezért "holdrengésekkel" magyarázza, amelyek valósággal "lehámozták" az idősebb, sötétebb rétegeket, felfedve a kevésbé mállott, fényesebb kőzeteket.

Mint a mérések kimutatták, a Shackleton-kráter viszonylag keveset változott a kialakulása óta eltelt hárommilliárd év során. Az alján több kisebb krátert is felfedeztek, amelyeket vélhetően ugyanaz a becsapódás hozta létre, mint az "anyakrátert".

"A kráter belseje nagyon +rücskös+, nem lenne könnyű bejárni a belsejét" - hangsúlyozta Maria Zuber.
Címkék - Hold, csillagászat, víz, Shackleton-kráter